Home/Market news/Proxyclick, de scale-up van het jaar Proxyclick, de scale-up van het jaar Maandag won Proxyclick de prijs van scale-up van het jaar. Het is een bekroning voor het check-in bedrijf dat in 2010 opgericht werd en al heel wat internationale referenties overtuigd heeft. 2020-12-16Comment Sinds maandag is de specialist in het inchecken Proxyclick de `scale-up van het jaar`, en staat de trofee fier te pronken aan de receptie. Slechts enkele van de 85 werknemers hebben echter de trofee in handen gehad, vermits alleen de office manager en de medeoprichters van het bedrijf op kantoor zijn. "De organisatoren hebben flessen champagne gestuurd, maar momenteel is er niemand om ze op te drinken", vertelt Geoffroy De Cooman, Chief Product Officer en medeoprichter bij Proxyclick. Het bedrijf werd opgericht door Geoffroy De Cooman, Gregory Blondeau en Jean-Bernard van Zuylen. Tijdens een demonstratie legt de CPO uit wat het bedrijf doet, en hoe de software werkt die het gaan en komen op kantoor beheert. Om te beginnen moet men zich vooraf registreren op zijn smartphone, en een video bekijken die herinnert aan de gezondheidsregels. Daarna wordt toegang verleend tot het kantoor.Met de software kan men ook zien wie er in het gebouw is, en zo zorgen voor een duidelijke opvolging. De werknemers van hun kant kunnen vooraleer zij toekomen, zien wie op het kantoor aanwezig zal zijn, een zaal reserveren of ervoor zorgen dat de capaciteitslimiet niet bereikt is. Proxyclick is kortom een systeem waarmee bedrijven de toegang tot hun kantoren beter kunnen beheren. De focus lag in het begin op de ontvangst van bezoekers. De functionaliteiten rond de gezondheidsmaatregelen, bestemd voor de werknemers, werden pas later ontwikkeld. Het belang van de rest van de wereldDe crisis had een gunstige invloed op Proxyclick. "Wij zijn waarschijnlijk een van de zeldzame bedrijven die hun kantoor vergroot hebben tijdens de crisis", vertelt Gregory Blondeau, de CEO. "Wij zijn van 45 naar 85 werknemers gegaan in negen maanden tijd. De meeste van die nieuwe rekruten hebben wij nog niet gezien", aldus de bazen. Het bedrijf zou aan het einde van het jaar 2020 een groei moeten bereiken van 40%. Vandaag is de Proxyclick software geïnstalleerd aan de ingang van 10.000 gebouwen in de hele wereld. "België vertegenwoordigt slechts 5% van onze omzet", bevestigt de CEO. Tot hun klanten behoren l`Oréal, Airbnb, UCB en Sodexo. "Dankzij het internet moet men zich niet meer bekommeren over grenzen. Bij nader inzicht meen ik dat we zelfs sneller naar het buitenland hadden moeten trekken", beklemtoont Gregory Blondeau. Een ander onmisbaar punt: het ecosysteem. "In België hebben wij twee eenhoorns (tech bedrijven die op meer dan een miljard dollar gewaardeerd worden, NVDR) bij 11 miljoen inwoner. Estland heeft er vijf, met iets meer dan een miljoen inwoners. België is daarom nog geen slechte leerling. Het ene succes brengt er andere mee. Estland dankt deze situatie aan het initieel succes van Skype. Dit fenomeen begint zich te ontwikkelen in Gent, waar Netlog geboren is. Veel bedrijven zijn uit dit succes voortgesproten. Ik ben er zeker van dat successen zoals Odoo hetzelfde positieve effect zullen hebben". Veraf van het clichéIn een jaar tijd is het bedrijf erin geslaagd om een software in SaaS-modus te ontwikkelen, internationaal trendy te worden en 15 miljoen dollar op te halen. Nochtans zijn de bazen van de start-up al veertigers. "Dit herinnert ons eraan dat het lanceren van een start-up meer is dan enkel vijf lijntjes code te schrijven. Wij werken al tien jaar aan dit project", stelt Gregory Blondeau. "Wij trachten het beste uit twee werelden te combineren, flexibiliteit en grondigheid", verklaart zijn vennoot. De CEO verklaart ook fier dat "ons directieteam vier mannen en drie vrouwen telt, waarvan twee Belgen en twee LGBT-personen… Er zitten een dertigtal nationaliteiten in ons team". De bazen zijn ambitieus en optimistisch. Zij willen concurreren met Spotify, een van de grootste Europese successen, en de digitale toegangssleutel worden op ieders smartphone. "Wij zijn ondernemers, wij mikken graag hoog", vertrouwt Gregory Blondeau ons toe. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address