Het Verenigd Koninkrijk roept een speciaal agentschap in het leven om de tech giganten te reguleren

De Digital Markets Unit zal in april 2021 operationeel zijn.

post-image-3

De Brise overheid kondigt de oprichting aan van een agentschap dat als enige opdracht heeft om de grote technologiebedrijven `zoals Facebook en Google` te reguleren.

Gebruikers beschermen en gezonde concurrentie ontwikkelen
Dit agentschap zal de Digital Markets Unit gaan heten en zal worden toegevoegd aan de Competition and Markets Authority (CMA). Het zal in april 2021 van start gaan. "Ik ben pro-technologie en de diensten van  digitale platformen transformeren de economie ten goede - zij leveren enorme voordelen op voor bedrijven, consumenten en de samenleving. Maar er is een groeiende consensus in het VK en in het buitenland dat de machtsconcentratie in handen van een klein aantal technologiebedrijven de groei van de sector vertraagt, innovatie hindert en negatieve effecten heeft op mensen en bedrijven die er afhankelijk van zijn. Het is tijd om dit probleem aan te pakken en een nieuw tijdperk van technologische groei in te luiden``, aldus Oliver Dowden, staatssecretaris voor Digitale Zaken.

De Digital Markets Unit zal belast zijn met de monitoring van het gedrag van digitale platformen en hun reclamepraktijken om de gegevens van de gebruikers te beschermen maar ook een klimaat te creëren dat een gezonde en loyale concurrentie bevordert. Dat is waarom het Verenigd Koninkrijk nu al nadenkt over het uitrollen van een gedragscode die de technologiebedrijven zullen moeten respecteren, zoniet volgen er sancties.

Een gedragscode die eerbiedigd moet worden
"Volgens de nieuwe code zouden de platformen, inbegrepen dewelke die door digitale reclame gefinancierd worden, verplicht kunnen worden om transparanter te zijn over de diensten die zij leveren en de manier waarop zij de gegevens van gebruikers gebruiken, om de gebruikers de keuze te geven om al dan niet gepersonaliseerde reclame te ontvangen, en zouden zij hun klanten geen beperkingen mogen opleggen waardoor zij moeilijk de platformen van concurrenten kunnen gebruiken", verklaart de Britse overheid in een persbericht.

Kleine bedrijven zouden net als hun grotere rivalen toegang moeten krijgen tot de online publiciteitsplatformen. De overheid wil ook de voorwaarden herzien die door de online platformen opgelegd zijn aan de Britse media om geld te verdienen met hun content. Het agentschap moet ook "de bevoegdheid krijgen om beslissingen van technologiegiganten op te schorten, te blokkeren en ongedaan te maken, hen te bevelen bepaalde maatregelen te nemen om aan de code te voldoen en financiële sancties op te leggen bij niet-naleving".

De GAFA worden steeds meer geconfronteerd met wantrouwen van de autoriteiten in verschillende landen. De Europese Unie denkt momenteel na over een nieuwe wet om hen beter te reguleren. De Verenigde Staten van hun kant zijn deze zomer tot de actie overgegaan met een historische antitrust-hoorzitting, die leidde tot een rechtszaak tegen Google, dat beschuldigd wordt van misbruik van zijn dominante positie.
 


 

Back to top button
Close
Close