Een grote première in de wereld van de film: streaming brengt meer op dan de zalen

De Covid-19-pandemie heeft heel wat dingen overhoop gegooid in ons leven de laatste maanden, en zorgde ook voor een digitale verstoring van de amusements- en mediasector.

post-image-3

Met de sluiting van de bioscoopzalen en het uitstel of annulering van de lancering van enkele films in de zalen, omwille van de Covid-19 pandemie, is het echt niet verwonderlijk vast te stellen dat de amusements- en mediawereld een sterke daling van zijn inkomsten zag, wereldwijd. 2020 zal immers het jaar zijn dat de inkomsten uit de sector wereldwijd de grootste daling kenden in de 21 jaar dat het PwC-onderzoek over de sector bestaat. Tegenover het jaar 2019 stelt men een daling met 5,6% vast, wat een verlies betekent van meer dan 100 miljard euro.

De bioscopen hebben de zwaarste slag in de sector moeten incasseren, met een daling van meer dan 65% van de omzet. In 2015 lagen de inkomsten van de filmzalen nog 3 keer hoger dan die van de SVOD (Netflix, Amazon, Prime, enz.), terwijl dit jaar, en dit voor het eerst, de inkomsten van de Streaming Video On Demand diensten die van de filmzalen zullen voorbijsteken. Volgens PwC zullen die inkomsten nog stijgen en in 2024 bijna het dubbele van de box-office vertegenwoordigen.

De streaming diensten kennen een steeds groter succes met een stijging van het globale omzetcijfer van de sector met 26% tegenover 2019. Het is echter de Virtual Reality die op de eerste plaats staat van de stijgingen in de sector, met zijn groei van 30,3%.

Sinds de lockdown zijn er heel wat initiatieven gelanceerd die gebruik maken van virtual reality of andere digitale technologieën om evenementen te organiseren. Zo heeft bijvoorbeeld Tomorrowland een digitaal festival georganiseerd met scènes in 3D en vooraf opgenomen DJ sets, die de mensen dan op hun computer, smartphone of tablet konden bekijken. In het Verenigd Koninkrijk heeft het Wireless Festival van Londen samengewerkt met de start-up MelodyVR om in virtual reality opgenomen shows uit te zenden. Meer dan 130.000 mensen uit 34 verschillende landen hebben deze virtuele evenementen bijgewoond.

"Covid-19 heeft de gebruiker gedwongen om sneller de kaap van het digitaal consumeren te ronden. Disruptieve veranderingen, zowel in de negatieve als positieve zin van het woord, hebben zich ook voorgedaan bij tal van mediabedrijven. De overgang naar het digitale zal ook opportuniteiten creëren in alle segmenten, en ongetwijfeld niet alleen in die segmenten die er tot nu toe van profiteerden", zo bevestigt Axel Smits, President van PwC België.

De prognose voor 2021 is zelfs nog bemoedigender met een stijging van ongeveer 6% van de uitgaven in de sector en een groei van het globale omzetcijfer met 2,8%.

Back to top button
Close
Close