Mercedes, Audi en BMW kopen de kaartendienst HERE van Nokia

Mercedes, BMW en Audi zullen 2,5 miljard euro neertellen om de kaartenafdeling HERE te kopen van Nokia, en zich zo te verdiepin in digitale diensten voor auto`s met internetverbinding. Deze autobouwers nemen hiermee stelling in tegenover hun concurrenten en bieden Nokia de kans om zich voortaan enkel nog op telecom te concentreren.

post-image-3

De Finse telecomfabrikant verduidelijkt in een maandag gepubliceerd persbericht dat de transactie met BMW, Audi (de Volkswagen groep) en Daimler, het moederbedrijf van Mercedes,  HERE valoriseert op 2,8 miljard euro, inbegrepen bijna 300 miljoen schulden. Mercedes, BMW en Audi van hun kant hebben aangestipt dat zij een gelijk aantal aandelen zullen bezitten in HERE en dat geen van hen zou trachten om de meerderheid in handen te krijgen. "Voor de automobielindustrie is het de basis van nieuwe assistentiesystemen en op termijn van de volledig autonoom rijdende auto", aldus een gemeenschappelijke verklaring.

Nokia is met navigatiesystemen voor voertuigen begonnen toen het in 2008 het Amerikaanse Navteq kocht voor 8,1 miljard dollar, toen de belangrijkste overname uit zijn geschiedenis.

HERE, dat ontstaan is uit Navteq, levert kaarten- en localisatiediensten in meer dan 50 talen en bijna 200 landen. Het bedrijf zal zich verder blijven ontwikkelen als onafhankelijke leverancier van kaarten en localisatiediensten.

Op termijn zullen, met de zelfrijdende auto`s, deze diensten ook artificiële intelligentiefuncties moeten omvatten, zoals het berekenen van een nieuwe route bij een file of ongeval, en botsingdetectie.

Rivaal voor Google Maps
De belangrijkste concurrenten van HERE zijn Google Maps en het Nederlandse Tom Tom. De kaartendienst van HERE wordt het meest gewaardeerd door de grote autofabrikanten, die goed zijn voor de helft van zijn omzetcijfer, dat dit jaar naar verwachting 1,1 miljard euro zal bedragen.

HERE telt tevens tal van klanten in de internetsfeer, waaronder Amazon, Yahoo en Baidu. Het valt nu nog te zien hoe de andere klanten van HERE, waaronder ook andere autofabrikanten, zullen reageren nu de drie Duitse autobouwers de controle in handen hebben van een dienst die essentieel is voor hun strategie.

Nokia stoot deze kaartenafdeling af om zich te kunnen concentreren op de integratie van Alcatel-Lucent, een overname van 15,6 miljard die de Finse groep naar de tweede plaats ter wereld bij de telecomfabrikanten moet laten stijgen.

(via Reuters)

Back to top button
Close
Close