Social media marketing MOET een ROI hebben

Eén van de meest actuele debatten in het online wereldje is dat over de ROI van social media marketing. Veel zogeheten social media experts hebben jaren beweerd dat je de ROI van social media marketing niet kunt berekenen. Dat is niet alleen compleet fout, het is ook nefast voor het gebruik van sociale media door bedrijven!

post-image-3
Als de zogeheten C-suite, zeg maar het management van een bedrijf, de ROI van een omvattend social media marketing programma niet kent, kijkt ze naar beproefde methodes van marketing waarvan de ROI wel bekend is. Klaar! Dat zegt absoluut expert terzake, Olivier Blanchard, op 23 maart te gast in Brussel.

Geen enkele manager geeft in principe zijn toestemming voor een budget zonder dat hij de reden kent. En zeggen dat alle anderen het doen of dat het hip is, is geen reden. Door te antwoorden dat je met social media marketing van alles kunt aanvangen, van customer service, over customer loyalty en branding, tot en met de simpele klik en conversie, is al dichter in de buurt maar je moet absoluut weten hoe de ROI te berekenen. En precies dat is wat Blanchard, auteur van het kersverse boek Social Media ROI, in Brussel op Fusion Marketing Experience zal uitleggen en aantonen.

Niet aan de hand van vage theorieën of ex cathedra presentaties (dat model wordt trouwens verworpen op het congres), maar door zijn keynote, workshops en one-on-one gesprekken ter plaatse. Meer zelfs: Olivier is ook beschikbaar voor workshops tijdens en zelfs daags na het evenement voor geïnteresseerde bedrijven. Het volstaat daartoe een mail te sturen naar fusionmex@i-scoop.be.

De stellingen van Olivier zijn zonneklaar. Veel marketeers moeten nog leren wat ROI precies is en de social media (en andere marketing-) doelstellingen moeten vertaald worden in zakelijke objectieven, P&L’s en metrics. Anders krijg je social media marketing intern niet verkocht en loopt je bedrijf enorme kansen mis. En dat is dan niet de fout van sociale media…

Voor veel marketeers is de intrede van ROI nog nieuw en roept het zelfs weerstand op. Kun je alles meten? Veel meer dan je vermoed!. Ook op het vlak van branding en minder “tastbare” vormen van marketing. ROI in marketing is trouwens geen excuus om geen risico’s te nemen. Maar dat je er als marketeer zult worden op afgerekend is zonneklaar. Net zoals het duidelijk is dat elk social media plan zonder ROI-calculaties geen kans maakt in serieuze bedrijven.

Olivier is hier een absolute expert in. “Steel” zijn kennis en schrijf je in voor het Fusion Marketing Experience evenement. Lezers van Digimedia krijgen een korting van 25% op de “regular price”. Geef bij het registreren onderaan de code fusionmedigimedia25 in en de korting wordt automatisch verrekend!
Back to top button
Close
Close