De iPad, niet het verhoopte succes in België?

Volgens een recent onderzoek zou 4% van de Belgische gezinnen voorzien zijn van een interactief tablet.

post-image-3

Men kan veronderstellen dat de overweldigende meerderheid daarvan het Apple- logo draagt. 4%, dat betekent 180.000 toestellen verkocht op de Belgische markt, een score die toch zwak is vergeleken met andere media en de explosieve groei van smartphones (slimme draagbare telefoons).

Wat aankoopintentie betreft, die is ook al niet denderend: 7% van de gezinnen verwacht er een aan te schaffen in de nabije toekomst, en 5% in een verdere toekomst.

Deze cijfers werden gezamenlijk verzameld door Isobar, Dialog Solutions en ANT Research. Hetzelfde onderzoek toont ook aan dat de tablet een impulsieve aankoop was, en dat het een voorwerp is dat vooral thuis gebruikt wordt als bron van ontspanning, terwijl de computer vooral een tool blijft voor bijvoorbeeld productiviteit. Het tablet met het aanraakscherm vervangt trouwens niet de andere media, maar wordt eerder als aanvulling op die media gebruikt.

De Belgische gebruiker lijkt tot slot ook geen grote verbruiker van apps: slechts 29% raadpleegt de media via de speciale app die ze voor de tablet uitbrachten. Die toepassingen moeten hun toegevoegde waarde aantonen, willen ze geïnstalleerd raken. Als men weet dat de gemiddelde gebruiker over het algemeen minder dan tien apps regelmatig gebruikt, dan is de uitdaging groot voor de makers van content en voor de adverteerders, zo besluit het onderzoek.

Back to top button
Close
Close