Reed Hastings, CEO van Netflix: "De traditionele televisie is over 20 jaar verdwenen"

Niemand kijkt nog verbaasd op bij de verklaring van Reed Hastings, CEO van Netflix, die ons vooral wil wijzen op de lancering van de dienst van de Amerikaanse gigant in ons land, op 15 september. Reden om ongeduldig te zijn - of ongerust?

post-image-3

Het motto van Netflix, "Mijn films en feuilletons waar ik wil, wanneer ik wil" illustreert perfect deze mediatieke verklaring van Reed Hastings. 15 dagen voor de lancering van Netflix in 6 Europese landen waaronder België, kan men een mengeling voelen van opwinding bij de potentiële gebruikers en ongerustheid bij de traditionele kabeloperatoren. Die laatsten hebben echter recent een concurrentieel aanbod uitgebracht, om zo te anticiperen op de komst van de Amerikaanse gigant. De grote winnaar in deze zaak is de gebruiker, die een breder aanbod krijgt en zich aan een drastische verlaging van de prijzen mag verwachten.
 
Volgens de baas van Netflix zullen alle audiovisuele media zich wenden tot het internet. "Herinner u: zij zijn begonnen met uitzendingen via de ether, breidden daarna uit naar kabel, satelliet en vervolgens ADSL. De volgende stap, dat is het internet", zo besluit hij.
 
Wanneer men de cijfers van Netflix bekijkt, dan kan men deze visie moeilijk ongelijk geven. Netflix, opgericht in 1997, telt vandaag wereldwijd 50,5 miljoen abonnees, waarvan 35 miljoen in de Verenigde Staten. Het bedrijf is nog niet aanwezig in Afrika, maar is actief in Noord- en Zuid-Amerika, in het Caribisch gebied en in sommige Europese landen (Denemarken, Finland, Ierland, Nederland, Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk). Het wordt op 15 september verwacht in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg, Zwitserland en natuurlijk ook in België. De tv-revolutie is begonnen!

Back to top button
Close
Close