Het aantal winkels met een webshop is in twee jaar tijd met de helft gestegen

Volgens een onderzoek van het NSZ bij 521 handelszaken uit verschillende sectoren, heeft 22 percent van de fysieke winkels ook een webwinkel op touw gezet zodat hun klanten online kunnen kopen. Deze stijging van het aantal winkels dat voor een multichannel strategie kiest is interessant, want bij een gelijkaardig onderzoek in 2012 had slechts 16 percent gekozen voor een combinatie van fysieke en online winkel.

post-image-3

In 2012 combineerde 16 percent van de kleine handelszaken een "echte" winkel met een webwinkel. Twee jaar later is dit aantal gestegen tot 22 percent, zo blijkt uit het onderzoek dat het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) uitgevoerd heeft bij 521 winkels in kleding, multimedia en elektro, boekhandels, sportartikelen, telecom, informatica, meubels en designartikelen, speelgoed, schoenen, juwelen en uurwerken, fietsen en antiek.
 
Het is met andere woorden duidelijk dat steeds meer fysieke winkels hun aanbod met een webwinkel aanvullen. Volgens het NSZ is dit noodzakelijk, omdat de online winkels in de volgende jaren steeds maar aan populariteit zullen blijven winnen. De kleine winkels moeten zich dan ook aanpassen aan de realiteit van deze evolutie.
 
56 percent van de ondervraagde handelszaken heeft vastgesteld dat de klanten steeds vaker vragen om online te kunnen kopen. 42 procent van de handelaren die fysieke en online verkopen gecombineerd hebben, meent dat, gezien de maatschappij waarin wij leven, de online verkoop echt noodzakelijk is, zelfs al is  momenteel nog een minderheid van hun omzetcijfer afkomstig van de online verkoop.
 
Slechts 23 procent behaalt meer dan een kwart van zijn omzetcijfer via de webwinkel. 4 handelaren op 10 zeggen gekozen te hebben voor een online strategie om de verkoop te verhogen. En dat lijkt ook te lukken, vermits 23 procent zijn klantenbestand en zijn zakencijfer zag verhogen nadat hij zijn handel met een webwinkel uitbreidde. Hierbij dient trouwens opgemerkt dat 11 procent van de winkels die niet over een webwinkel beschikken, van plan is om er een op poten te zetten, en dat de helft daarvan denkt dat nog dit jaar of begin volgend jaar te doen.

Back to top button
Close
Close