Home/Mobile marketing/Epson onthult zijn "Smart Glasses": een goed idee of een sierobject? Epson onthult zijn "Smart Glasses": een goed idee of een sierobject? Epson onthulde vandaag de Moverio BT-200 voor de Belgische markt. Deze “slimme bril” is het eerste toestel met augmented reality dat thuis of onderweg gebruikt kan worden. Deze tweede generatie geconnecteerde transparante brillen bouwt verder op het succes van de BT-100 en doet het zelfs beter, omdat ze maar half zo groot zijn en 60% lichter. De test is doorslaggevend, maar smaakt naar “te weinig”. Een rondleiding 2014-05-20Comment Zo kan u bijvoorbeeld spelletjes spelen alsof u in het decor zit, ondertitels toevoegen aan een film die u bekijkt op een ander scherm, eenvoudigweg een film of foto`s kijken, uw e-mail lezen, op internet surfen… Maar volgens de Japanse fabrikant kan men met deze bril ook “het maximum halen uit toepassingen van augmented reality”. De drager ervan kan een reisweg afficheren om in een stad te wandelen, de vertaling zien van wegwijzers of toeristische informatie lezen terwijl hij een monument bekijkt. Deze bril heeft zijn eigen markt van toepassingen met de Moverio Apps Market, die draaien onder Android. In juni zal er een site voor ontwikkelaars online worden gezet, die alle tools en informatie zal aanbieden die nodig zijn om apps voor de Moverio te ontwikkelen. En dat is misschien een van de mindere kanten. Er is nog geen “Killer App” op de markt die van deze bril een onmisbaar en uitzonderlijk product maakt. Epson mag dan wel claimen dat het om een product gaat dat helemaal ander is dan de Google Glass, het is moeilijk om de vergelijking niet te maken. Hoewel de apps op logistiek vlak worden geroemd, zal de Google Glass veel beter geschikt zijn hiervoor. Bijvoorbeeld al omwille van het trackpad dat is verbonden met de bril van Epson, en dat hem zo verhindert om een “hands-free” object te worden, wat het Japanse bedrijf nochtans beweert. Hans Dummer, verantwoordelijke visual imaging bij Epson Europe: “De draagbare toestellen voor particulieren vertegenwoordigen een aanzienlijke groei, die wordt geschat op meer dan 8 miljard dollar wereldwijd in 2013, een cijfer dat kan oplopen tot 19 miljard dollar in 2017. We hebben ons geïnspireerd op de groeiende vraag naar mobiele technologie om de BT-200 te ontwerpen, het eerste transparante binoculaire toestel op dit soort markt dat betaalbaar is, en dat content projecteert in het volledige gezichtsveld van de gebruiker. We strooien geen zand in de ogen. Het gaat hier om een echt aanbod, want we zijn op deze markt gekomen met een concreet product, de BT-100, dat al wordt verkocht sinds 2011.” Qua kenmerken biedt de BT-200 gebruikers een scherm dat wordt ervaren tot 320 inch (812 cm) in qHD-resolutie, een snelle dual core processor 1,2 GHz, met een batterij die tot zes uur autonomie heeft (niet verwaarloosbaar), een connectiviteit via Wi-Fi, Bluetooth 3.0 en Miracast en tenslotte een basisopslagcapaciteit van 8GB, uitbreidbaar tot 32 GB via een SD-kaart. Deze kenmerken halen het maximum uit augmented reality software, maar bieden gebruikers ook de kans om films te bekijken in 2D of in 3D met zijn geïntegreerde Dolby Digital Plus. Het gaat hier dus toch meer om een huiskamerproduct, dat enorme mogelijkheden heeft op het vlak van augmented reality, maar dat nog verfijnd moet worden. Het gewicht van de bril is bijvoorbeeld een handicap, zelfs hoewel hij nu een pak lichter is. Los hiervan is het voorgestelde object technologisch gesproken opmerkelijk en is de prijs-kwaliteitverhouding (het toestel kost 699 euro), met de vele apps, meer dan in orde. Op voorwaarde dat ontwikkelaars als Tapptic bijvoorbeeld, die er al mee bezig is, ons speciale en verrassende apps aanbieden. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address