De reclame haalt de trimestriële resultaten van Google naar beneden

De resultaten van het eerste trimester, die Google heeft vrijgegeven, liggen beneden de verwachtingen. Dit is te wijten aan een nieuwe verlaging van de prijs die wordt gefactureerd voor reclame op sites. Hierdoor is het aandeel van de internetreus op de beurs met bijna 6% gedaald.

post-image-3
Het aantal “betalende clicks” van consumenten op reclame die Google publiceerde, is met 26% gestegen tijdens de eerste drie maanden van het jaar, een stijging die de verwachtingen van sommige investeerders heeft overtroffen.  
 
En de gemiddelde “cost per click” is met 9% gedaald. Hiermee wordt de dalende trend versterkt, wat te verklaren is door het feit dat de reclame op mobiele toestellen, minder duur dan klassieke online reclame, een groter deel van de markt vertegenwoordigt.   
"Het is een matig trimester voor een erg groot bedrijf,” vond Colin Gillis, analist bij BGC Partners.
De operationele winst vertegenwoordigde zo, op aangepaste basis, 32% van de omzet, tegenover 34% een jaar geleden.  
 
Tijdens het eerste trimester haalde Google een nettowinst van 3,45 miljard, of 5,04 dollar per aandeel, tegenover 3,35 miljard (4,97 dollar/aandeel) een jaar geleden.
 
De omzet van Google bedroeg in deze periode 15,42 miljard dollar, een vooruitgang met 19% in vergelijking met het eerste trimester van 2013. Maar er was 15,54 miljard voorspeld.
 
Google liet meer bepaald weten 198 miljoen dollar te hebben verloren ten gevolge van “niet-voortgezette” activiteiten, waartoe ook de smartphones van Motorola behoren.
 
Eind januari heeft het Chinese Lenovo laten weten dat het deze smartphones zou overkopen voor 2,91 miljard dollar (2,11 miljard euro), de grootste overname ooit door een Chinees bedrijf in de high-techsector.
 
(Met Reuters)
Back to top button
Close
Close