De groei van de digitale reclame in België is aan het vertragen op een moeilijke markt!

In de marge van de cijfers die IAB onthulde voor de Europese markt, toont de AdEx studie aan dat de online publiciteit ook in België groeit. Een groei die echter beperkt blijft tot 2% terwijl het Europees gemiddelde 11,5% bedraagt. Een Belgische markt die op 372 miljoen euro geschat wordt…

post-image-3

De groei van de uitgaven die de Belgische adverteerders besteden aan digitale publiciteit is beduidend vertraagd in 2012. Volgens de laatste cijfers van het AdEx onderzoek dat IAB Europa uitgevoerd heeft, zou de reclamemarkt goed zijn voor een 372 miljoen euro in 2012 tegenover 365 miljoen in 2011, wat neerkomt op een bescheiden groei van 2% jaar op jaar.
De zoekmachines (Paid Search) zouden het grootste deel vertegenwoordigen van het totaal van de investeringen met 148 miljoen euro (38%) terwijl `Classified & Directories` en `Display Advertising` resp. goed zijn voor 118 miljoen en 107 miljoen euro.
"In België groeien de uitgaven voor online reclame iets minder snel dan het Europees gemiddelde", vertelt Patrick Marck, Algemeen Directeur IAB Belgium. "Dat valt te verklaren door het feit dat de digitale uitgaven anders verdeeld zijn over de `paid`, `owned`, en `earned` online media. Men merkt er ook dat het automatiseren van de aankoop van mediaruimte voor `branding` campagnes, en de echte doorbraak van online reclame voor smartphones en tablets trager op gang komen bij ons dan in onze buurlanden".
Alle indicatoren lijken te bevestigen dat de groei met twee cijfers die wij tot nu toe kenden, wel degelijk achter ons ligt (zie ons onderzoek Top 100 van de digitale agentschappen in België).

Back to top button
Close
Close