Hoe raakt het internet bij de Belg?

De agentschappen Update.be en Méthos hebben een originele `etnografische` studie uitgevoerd in Brussel. Met name de conclusies over het media- en internetgebruik bij de doorsneeconsument zijn interessant.

post-image-3

Zo blijkt dat de technologie vaak het gebruik bepaalt. Welk toestel de Belg gebruikt om op het internet te surfen varieert al naargelang het beoogde doel (de iPad voor ontspanning, de BlackBerry voor werk enz.).

Daarnaast concludeert het `Behind the doors`-onderzoek dat de internetgebruiker maar een heel klein deel van het web gebruikt en hoofdzakelijk dezelfde websites. De internetgebruiker is namelijk bang voor het onbekende en durft dus niet goed naar plaatsen op het web surfen die hij niet kent.

Een andere bevinding is dat Facebook, LeSoir.be en iPad-toepassingen deel uitmaken van de webspace die zorgeloos wordt bezocht, maar dat gebruikers nood hebben aan oriëntatie bij hun zoektocht. Het is dus belangrijk dat websites duidelijke en beknopte informatie bevatten (met goede foto`s of video`s), eerder dan tonnen op elkaar gepakte informatie.

Het onderzoek besluit ten slotte dat internet vooral om praktische redenen wordt gebruikt (een adres opzoeken, kijken welke films wanneer spelen, vakanties voorbereiden), om informatie op te zoeken of voor communicatie en sociale activiteiten (e-mails, sociale netwerken). Voor ontspanning van lange duur (van een uur of twee) blijven de offlinemedia zoals televisie, boeken en kranten eerste keus.

Back to top button
Close
Close