Home/Online media/Google zet de gebruiker terug centraal bij AdWords Google zet de gebruiker terug centraal bij AdWords Het bedrijf uit Mountain View kondigt de lancering aan van de "Adwords Enhanced Campaign". Doel: de adverteerders in staat stellen om de gebruikers op al hun digitale toestellen te volgen. Een toelichting. 2013-02-07Comment Tot nu bood Google de mogelijkheid om campagnes te optimaliseren op basis van het moment van gebruik: thuis via de desktop, mobiel op de smartphone, enz. Deze aanpak was dus "device centric", en draaide rond de toestellen die tegenwoordig het dagelijkse leven van de gebruiker bevolken. Met "Adword Enhanced Campaign" past Google een strategie toe die meer "user centric" is, en de gebruiker centraal plaatst. Hierdoor zullen de adverteerders hem stap voor stap kunnen volgen op alle dragers, en kunnen meten welke terminal het beste conversiegehalte genereert. "De revolutie die hierachter steekt is dat dit systeem niet gebaseerd is op de cookie, maar op de Google account die de gebruiker gecreëerd heeft om toegang te krijgen tot het gamma Google diensten zoals Gmail, YouTube, Maps, enz.", zo verduidelijkt Annick Vandersmissen, hoofd van het agentschap Blue2Purple, dat behoort tot een van de eerste Belgische spelers die toegang zullen hebben tot deze nieuwe functie. "Deze benadering stelt de adverteerders dus in staat om veel complexere scenario`s uit te werken, die veel dichter bij de realiteit staan". Een voorbeeld: een gebruiker gaat naar een winkel nadat hij op een advertentie geklikt heeft waarin een nieuw product voorgesteld wordt. In de winkel beslist hij om de prijs te vergelijken met de prijzen in de webshops, en hij begint te tokkelen op zijn smartphone (eventueel op basis van een QR code aangebracht op de verpakking). Indien het online aanbod competitiever is, dan kan hij daarna de aankoop afronden op zijn computer thuis, waar hij het product terug kan vinden via Google.be, en de cirkel is rond voor de klant - maar ook voor de adverteerder. Die heeft immers de koper stap voor stap kunnen volgen doorheen één enkele, geïntegreerde campagne - wat voorheen niet het geval was, want toen moest hij een specifieke campagne maken voor elke terminal. "Bovendien werden er nieuwe mogelijkheden voor localisering en contextualisering toegevoegd aan het AdWords platform", voegt Annick Vandersmissen eraan toe. "De winkels gelegen in een straal van 5 kilometer rond een verkooppunt, zullen voortaan meer doorwegen bij het veilingsysteem van AdWords. Er wordt ook rekening gehouden met de openingsuren, wat nog eens de contextualisering van de advertenties versterkt". Kortom, Google gooit zich volop op het SoLoMo, de convergentie tussen sociaal, locaal en mobiel. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address