Waarom de Belgen de sociale merken zo "leuk vinden"

69% van de Belgen is lid van minstens één sociaal netwerk. En de helft daarvan volgt de merken die er aanwezig zijn  op de verschillende platformen, zo blijkt uit het laatste onderzoek dat gezamenlijk door IAB en InSites Consulting uitgevoerd werd. Een overzicht van de situatie...

post-image-3

Uit dit onderzoek blijkt dat de Belgische gebruiker van de sociale netwerken gemiddeld een account heeft bij drie sociale netwerken. Terwijl we in 2011 maar met 64% actief waren op deze netwerken, is dat percentage in een jaar tijd gestegen naar 69%. Net zoals in heel Europa staat Facebook aan de kop van het klassement als het populairste netwerk. Bijna twee derde van de Belgische internetgebruikers (62% tegenover 65% bij de Europeanen), zegt er een account geopend te hebben. Wat het professionele sociale netwerk LinkedIn betreft (19%),  dat stijgt naar de tweede plaats op het Belgische podium terwijl Google+ het trio vervolledigt.

België heeft het hoogste percentage internauten dat lid is van één enkel sociaal netwerk (45%).  Deze behoudensgezindheid biedt weinig ruimte aan de concurrenten en nieuwe platformen. Instagram en Pinterest zouden  de netwerken zijn die nog het meeste de Belgen zouden kunnen verleiden.

Nog steeds volgens het onderzoek is 95% van de respondenten helemaal niet van plan om zijn gebruik van de sociale media in de nabije toekomst stop te zetten.  "De gebruiker is duidelijk tevreden over het huidig aanbod van de sociale netwerken. Slechts een minderheid zou regelmatig nieuwigheden wensen", licht Steven Van Belleghem van Insites Consulting toe op basis van deze resultaten.

Wat de relatie van de merken met de sociale netwerken betreft, wijst het onderzoek op een interessant element: bijna de helft van de Belgische gebruikers van de sociale netwerken (44%) volgt minstens één merk via de sociale netwerken. Gemiddeld volgen wij er 11,1. Dat is iets meer dan het Europese gemiddelde (10,6 merken).

Ook valt te noteren dat wij slechts 7 merken actief volgen door ze te lezen en te delen op de sociale netwerken (in Europa 7,4). Wij doen het vooral om promoties te ontvangen (62%) en informatie (61%). Nochtans maakt 55% van de Belgische merken gebruik van de sociale netwerken om zijn producten en diensten te promoten. Het cliché als zouden de sociale netwerken als klaagmuur gebruikt worden, lijkt ongerechtvaardigd: minder dan 10% van de opmerkingen is negatief, en meer dan de helft positief.

Volgens Patrick Marck, General Manager van IAB Belgium is "de interactie tussen de gebruikers en de merken essentieel in het publiciteitsmodel van morgen.  Dat wil daarom niet zeggen dat de gebruiker een "vind ik leuk" merk ook koopt: de sociale media maken integraal deel uit van de digitale reclamestrategie, maar de online reclame blijft het basiselement.  De merken die al adverteren op het internet en die communiceren via de sociale media hebben deze boodschap begrepen".

Top 5 van de sociale netwerken op basis van het aantal leden:

In België

1. Facebook (62%)
2. LinkedIn (19%)
3. Google+ (18%)
4. Twitter (12%)
5. Netlog (8%)


In Europa
1. Facebook (65%)
2. Google+ (21%)
3. Twitter (19%)
4. LinkedIn (14%)
5. Netlog (7%)

Back to top button
Close
Close