Internet: de digitale kloof wordt nog breder in Europa

De laatste internetbarometer van Email-Brokers -voor het eerst op pan-Europese schaal uitgebracht- vertoont enkele alarmerende vaststellingen. De beste leerlingen zijn niet meteen degene van wie je het zou verwachten… En wat met België?

post-image-3

Van de 21 landen waarvan Email-Brokers een audit deed (goed voor 13 miljoen internetsites) zijn er slechts 7 waarvan minstens 50% van de bedrijven aanwezig is op het internet. En het zijn Frankrijk, de Tsjechische republiek, Portugal en Hongarije die verrassend genoeg de "minst slechte" leerlingen blijken te zijn.

Volgens Email-Brokers lijkt het internet in de Europese economie stiefmoederlijk behandeld te worden. Over het hele Oude Continent zijn er weinig bedrijven aanwezig op het web, om er de kansen te grijpen die de e-commerce en de sociale media bieden op vlak van business en het creëren van jobs.

Duitsland (64%), België (61%) en Nederland (58%) zijn de Europese landen waar het percentage bedrijven met een aanwezigheid op het web het hoogst is. Doch de Tsjechische republiek (aantal sites in een jaar +11%), Frankrijk (+10%), Portugal (+9%) en Hongarije (+9%) kennen momenteel de meest belovende groei.

Op het vlak van sociale netwerken zijn de meest geavanceerde landen Groot-Brittannië (6% van de bedrijven actief in de sociale media), Italië (5,6%) en Zweden (5,4%). Groot-Brittannië (16%) is ook, samen met Liechtenstein (17%) het land waar het percentage bedrijven actief in de e-commerce het hoogst is.

Tegenover deze over het algemeen genomen toch zwakke cijfers, wijst Email-Brokers op de tegenstelling met het abnormaal hoog aantal illegale sites, waarbij België kampioen: daar neemt  91% van de sites de heersende wetgeving niet in acht. Het wordt op de voet gevolgd door Turkije (89%), Albanië (88%), en Oekraïne. Een opvallend verschil met andere landen zoals Luxemburg (17%) en Frankrijk (23%) die veel meer e-commerce sites tellen die conform zijn met de wetgeving.

"Het gebrek aan bedrijven actief op het internet gaat ten koste van de Europese economie in zijn geheel, want het berooft het werelddeel van kansen op groei in het algemeen, en op export in het bijzonder, kansen die de internationale concurrentie al volop aan het grijpen is", waarschuwt William Vande Wiele, oprichter van Email-Brokers.

De zwakke aanwezigheid van Europese bedrijven op het internet is des te alarmerender omdat, er volgens de Europese Commissie 2,6 nieuwe jobs gecreëerd worden in de digitale beroepen, voor elke job die teloor gaat in de traditionele economie. Welnu, deze studie toont aan dat, van de 21 bekeken landen, slechts bij 7 ervan minstens 50% van de bedrijven aanwezig is op het web.

Back to top button
Close
Close