Taatu, een reëel einde voor een virtuele wereld

In alle stilte heeft Taatu.com onlangs zijn deuren gesloten, waardoor een twintigtal personen en duizenden leden na zes jaar activiteit in de steek gelaten worden.

post-image-3

Het door business angels gefinancierd project was ontstaan in het kielzog van de mode van virtuele werelden zoals Habbo Hotel of Second Life. Er was gerekend op twee soorten inkomsten: de verkoop van reclameruimte, en virtueel geld (te kopen per sms), waarmee men dan goederen zou kunnen kopen op het platform.

Taatu is er weliswaar in geslaagd om een community te creëren van trouwe gebruikers, maar kon nooit een leefbaar economisch model vinden, vermits de reclame nooit echt van de grond kwam, ondanks een samenwerking met regieën zoals Hi-media of het affichenetwerk Clear Channel.

Bij gebrek aan voldoende inkomsten werden vanaf 2010 de middelen teruggeschroefd voor het werven van nieuwe leden. Resultaat: het aantal bezoeker stuikte ineen, met logischerwijze een daling van de inkomsten uit het virtuele geld tot gevolg.

Om deze negatieve spiraal te keren, heeft Taatu zich dan gericht naar een meer B2B model, dat meer draaide rond het sociale online game, waarbij de grafische studio achter de site opdrachten verrichtte voor andere bedrijven. Deze ommezwaai was duidelijk niet voldoende, en de economische crisis heeft voor de rest gezorgd.

Taatu komt dus naast Second Life te liggen op het kerkhof van de virtuele werelden. Een markt waar slechts enkele spelers erin geslaagd zijn om leefbaar te blijven, zoals Habbo Hotel, dat al heel vroeg in het strijdperk kwam.

Back to top button
Close
Close